درباره نويسنده
علی مزینانی عسکری
کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان  معرفی نماید.
دهستان مزینان باقدمت هزاران ساله اش ،  و از  توابع بخش داورزن و شهرستان سبزوار، با مختصات جغرافيايي 56 درجه و 49 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 18 دقيقه عرض شمالي، در 6کيلومتري جنوب غربي شهرستان داورزن و در 295 کيلومتري شهر مقدس مشهد  و هشتاد کیلومتری شهرستان سبزوار قرار دارد. اين دیار با ارتفاع 810 متر از سطح دريا و اقليم نيمه بياباني، تابستان‌هاي گرم و خشک و زمستان‌هاي سرد دارد.
مزینان از شمال غربي به روستاي بهمن آباد، از جنوب به روستاي غني آباد و از شرق به ارتفاعات پيرامون محدود مي‌شود.
قدمت  مزينان به دوره‌هاي قبل از اسلام مي‌رسد. محوطه باستاني، مسجد جامع و کاروانسرا، در داخل و همچنين بافت قديمي روستا نشانگر تاريخ کهن آن است.
ريشه کلمه مزينان، مزن و مزنا است. در زبان کردي، «مزن» به معناي دانشمند و «مزنا» به معناي جايگاه دانشمندان است و از اين رو، لغت مزينان به معناي جايگاه دانشمندان ترجمه شده است.
رود کالشور از جنوب مزینان می گذرد و قنات پرآبی در قسمت جنوبی این روستا وجود دارد که سرچشمه ی آن کوه های شمالی بخش داورزن می باشد و گوارایی و وفور آن در حاشیه کویر موجب حیرت است. مرحوم دکتر علی شریعتی از این قنات درکتاب کویر خود یاد کرده است .
مسجد جامع آن تک ایوانی و مربوط به عهد صفوی است. صنیع الدّوله می نویسد : «ده سال قبل در مزینان مسجد جامعی بنا کرده اند . ولی قبل از این ، در همین مکان مسجد جامعی بوده است.»
بقعه امام زاده سید حسین و آرامگاه سید اسماعیل در 2 کیلومتری مزینان و در حاشیه بهمن آباد قرار دارد. تپه ی باستانی بِل قوز و خرابه های شهر قدیمی بادغوس درمسیر بادقوس و آب انبار و رباط شاه عبّاسی و یک بنای چاپارخانه مربوط به عهد مأمون عباسی که برای امرِ بَرید و مراسلات از آن استفاده می شده ، در اطراف این روستا قرار دارد. مضافاً این که دَه ها مسجد درکوچه وخیابان های آن ساخته شده که نشان از اعتقاد و ریشه های دینی اهالی دارد. در دوره ی قاجار وقایعی در آن رخ داده است از جمله ، قتل شاهرخ میرزا ، نوه ی نادرشاه افشار به دستور آقا محمدخان قاجار ، هجوم ترکمان ها دراواخر قاجار به ناحیه ی بیهق که باعث ناامنی و بی ثباتی منطقه گردیده و عدم کنترل دولت مرکزی باعث هجوم یاغیان وراهزنان به این دیار شده است.
مزینان از دیرباز دارالحُکم یا دادگاهی محلی داشته و بزرگان آنجا مورد وثاق منطقه بوده ، برای حلّ و فصل دعاوی خود به آن مراجعه می نموده اند . در مورد بیارجَمَند و میامی و عباس آباد می خوانیم که اهالی آن جا برای تأمین مایحتاج و نیز برای مداوای امراض و تأمین داروی مورد نیاز خود به مزینان می رفته اند. از طرف دیگر عشایر "خارتوران" نیز محّل رجوع و رفت و آمدشان مزینان بوده است.
(منبع : فرهنگ اماکن و جغرافیای تاریخی بیهق (سبزوار) / نویسنده : محمود محمّدی (کارشناس ارشد در زمینه تاریخ و تمدن ملل اسلامی) ، نشرآژند ،  صفحات 167 تا 169)
مردم مزينان به زبان فارسي سخن مي‌گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. که می توان از آن به عنوان دروازه ورودی فرهنگی و مذهبی خراسان رضوی نام برد .
براساس نتايج سرشماري سال 1375، مزينان 1794 نفر جمعيت داشته است که سال 1385، به حدود 1835 نفر افزايش يافته است.
این دهستان به لحاظ آثار تاریخی و باستانی و جاذبه های توریستی آن ، به ثبت آثارملی درآمده است.
مزینان خاستگاه خاندان بزرگ شریعتی است که مرحوم استاد محمدتقی شریعتی مزینانی و فرزند برومندش دکتر علی شریعتی مزینانی ازاین دیار برخاسته و درتاریخ انقلاب اسلامی می درخشند.
عاشورای حسینی درمزینان، همیشه موردتوجه عزاداران اهلبیت عصمت وطهارت است و هرسال خیل عظیمی ازشیفتگان مکتب تشیع در تعزیه ی عاشورای مزینان که باشکوه خاصی برگزار می شود شرکت می کنند.
بیش از شصت شهید و دهها ایثارگر ، جانباز و آزاده ازاین خطه قهرمان پروردر هشت سال دفاع مقدس تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است که دو خانواده سه شهید و دو خانواده دو شهید، مزینان را متمایز از روستاهای دیگر خطه خراسان نموده است  لذا این وب به یاد شهدای مزینان  با عنوان شاهدان کویر مزینان از دی ماه سال 1390 در فضای مجازی شروع به فعالیت کرد تا پایگاهی باشد برای تمامی مزینانیها درسراسر گیتی...
در معرفی این کویر تاریخی همین بس که فرزند شایسته اش دکترعلی شریعتی مزینانی بارها مزینان را عشق آباد و محل هبوط خویش می داند وعلاوه برکتاب ارزشمند کویر در دیگر آثارش از مزینان و مزینانی به نیکی یاد می کند و آرزویش دوباره باز گشتن او به زادگاهش بود و امیدواریم این آرزو حداقل با رجعت پیکر مطهرش که به امانت در جوار حرم بانوی صبر ومقاومت حضرت زینب (س) آرمیده است محقق شود. در این تاریخ نوشت گوشه ای از عشق علی به مزینان را تقدیم به همه ی مزینانی ها می نماییم :

روستای محبوب من !مزینان!

روستاي محبوب من ! مزينان ! اي گرسنه ژنده پوش مغموم که بر حاشيه خشک و تشنه کوير افتاده ‏اي ، اي نجيب ‏زاده بزرگواري که قرباني ستم ايّامي و رنجور فقر و محکوم ويراني و فراموشي و شرف تبار و شکوه تاريخت مستمندي را بر تو روا نمي‏ دارد .

اي کوه و کوير و اَرگ و بازار و مدرسه و رِباط و سرچشمه و قبرستاني که همه از اجداد من سخن مي‏ گویيد و يادگار عصمت اعصاريد ، اعصار سرشار از ايمان و لبريز از آرامش و يقين و طهارتي که در زير منجلاب اين تمدّن کثيفي که در آن ، تنها وقاحت و حقارت و نيرنگ و قساوت خوب مي ‏پرورند ، براي هميشه مدفون شدند و عصري آمد که خورشيدش از مغرب مي ‏تابد و اشعه سياهش همچون چنگال هول آور ديو بر سرزمين اهورایي ما سايه افکنده است وقنديل‏هایي را که در آن عصير زيتون شرقي مي ‏سوخت و از آن خدا تابان بود خاموش کرد . اي در و ديوارهاي شکسته ، خانه ‏هاي گلين ، مزرعه‏ هاي غبار گرفته و کوچه باغ‏هاي اندوهبار هميشه پایيزي و شما مردم نيرومند و هوشيار و مغروري که اينک گرسنگي آواره‏ تان کرده است و به بردگي شهرهاي روسپي خسب تهران و گرگان و... تان برده است !

و تو اي* مسينان ! اي نام اهورایي که از بزرگي عصر مزداپرستي حکايت مي‏ کني و اکنون ، پيران شکسته و زنان چشم به راه و کودکان بي ‏پناهي را در خود داري که پدران ، شوهران و پسران‏شان به جستجوي نان ، تو را که تهيدست مانده ‏اي ترک کرده‏ اند . چقدر شما را دوست مي‏ داشتم و شما مي ‏دانيد که علي رغم زندگي ، چه تعصّبي داشتم که يک روستایي راستين بمانم و به شما وفادار باشم . [ دکتر علی شریعتی ، مجموعه آثار 35 ، بخش 1 ،انتشارات آگاه ، چاپ دوم ، 1372 ، ص 437 ]

ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف بابن فندق، مزینانی ها را مردمانی هنرمند و با مروت می داند و در معرفی بیت حکام مزینان می گوید: " ابوعلی الحسن بن عباس مروزی بود که درمزینان متوطن شد و سلطان محمود سبکتکین ریاست مزینان بوی داد بنیابت خواجه رئیس صاحب دیوان خراسان ابوالفضل سوری المعتز ، واولاد اوحکام ربع بودند ، مردمانی هنرمند وبامروت"
درادامه فصل بیت حکام مزینان ، بیهقی از قاضیان وراویان حدیثش  یادمی کند که روزگاری در مزینان متوطن شده اند و به کار قضاوت مشغول بوده اند از جمله الحاکم ابوالعلاء صاعدبن محمد الحنیفی که هم قاضی بوده وهم محدث وجد اومسعود بن شعیب بن محمدبن جعفر الحنیفی نیز که از علما و روات احادیث بوده و درجایی دیگر ازادیبانش می گوید که سرآمد شاعران عصر بوده اند"الادیب ابوسعد اسعد بن محمد المزینانی ، اورا ادیب ابوسعد المزینانی گفتند، ادیبی فاضل و مخرج بود ، ازمنظوم او این ابیات است که امام محمد بن حمویه را گوید:

یا صاحب الدیران زمت جمالکم              بجانب الجزع من جرعاء وادیها

بلغ سلامی الی الذلفاء من حرض           و انشدیها قریضا  قاله فیها...

علامه علی اکبردهخدا که عمری را برای احیای زبان پارسی تلاش و مجاهدت نموده وتوانسته درمدت حیات مبارکش آثار ارزنده ای را برجای بگذارد در توضیح  واژه ی مزینان با اشاره به کتاب " الانساب سمعانی "  درلغتنامه اش آورده است :" مزینان شهری است در خراسان ، وسپس به  این شاعر مزینانی اشاره می کند که سوزنی درتضمین اشعار او گفته :

 چونین قصیده گفت مزینانی ادیب             اندرحق امیر اسماعیل گیلکی...

 هست این جواب شعرمزینانی آنکه گفت       یارب چه دلربای وفریبنده کودکی...

ابنیه و اماکن تاریخی مزینان

همان گونه که ذکر شد دیار  تاریخی مزینان جزئی از شهرستان سبزوار می باشد و در آخرین حد غربی این شهرستان قرار گرفته است . بافت قدیمی این روستا که در چهارچوب باروی قدیمی دوره قاجار قرار گرفته، به وسیله سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این روستا دارای یک مجموعه تاریخی شامل: کاروانسرا، دو مسجد تاریخی، مدرسه علمیه، باروی قدیمی و دو تپه باستانی می باشد. در ادامه، به معرفی این مجموعه ی تاریخی  می پردازیم؛

مدرسه علمیه شریعتمدار

این مدرسه در مرکز بافت قدیم روستا بر روی بدنه خیابان اصلی که بافت قدیم را به دو بخش منشعب می کرده، قرار گرفته است .  پلان کلی ابن بنا مدرسه ای است دو ایوانی با حیاط مرکزی، ده حجره در اطراف حیاط، دو مدرسه در ضلع مقابل ورودی و اتاقهای مربوط به اساتید و رئیس مدرسه و آشپزخانه، کتابخانه و سرویس بهداشتی. مساحت کل زمین مدرسه 810 متر مربع است؛ حیاط آن، 229 متر مربع است و زیربنا با زیرزمین، 650 متر مربع می باشد.

ویژگیهای معماری

ورودی مدرسه در جهت شرق می باشد. در دو سوی ورودی مدرسه، در هر طرف، سه رواق وجود دارد که به تناوب در هر سو، دو رواق بزرگ تر و یکی کوچک تر می باشد. پس از عبور مدرسه شریعتمدار، نمای بیرونی مدرسه دید ازشمال شرق از پیش طاق ورودی که در دو طرف دارای سکوست، وارد هشتی مدرسه می شویم، پس از ورود به هشتی در سمت چپ، اتاق رئیس مدرسه و در سمت راست، اتاق مدرّسان قرار گرفته است. پس از عبور از هشتی و ایوان مدرسه وارد حیاط می شویم. حیاط مدرسه مستطیل شکل است که در وسط دارای دو باغچه و حوض می باشد. کف حیاط با موزائیک مفروش است. در ضلع غربی حیاط که محور اصلی بنا می باشد یک ایوان دیگر قرار گرفته و جلو ایوان برای استفاده به عنوان مدرس در تابستان، باز بوده است. در ده 1350ش دهنه ایوان را با درِ مشبّک آهنی پوشانده اند و اکنون به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد. طاق ایوان به صورت گهواره ای است. در دو سوی ایوان، دو مدرس قرار دارد که دارای پوشش گنبدی به شکل کلمبه است. در ضلع شرقی مدرسه بجز ورودی و دو اتاقی که توضیح داده شد، دو اتاق گنبددار دیگر نیز در انتهای این ضلع قرار دارد که از اتاق دارای پوشش گنبدی در ضلع جنوب شرقی اکنون به عنوان آشپزخانه استفاده می شود. اتاق ضلع شمال شرقی نیز که دارای دو قسمت است که بخشی به طاق گنبدی و بخشی به طاق گهواره ای پوشش شده است احتمالاً این قسمت به عنوان کتابخانه مورد استفاده بوده است. زاویه شمال شرقی مدرسه دو طبقه است که در زیرزمین آن، سرویسهای بهداشتی قرار دارد. حجره های مدرسه در ضلع شمالی و جنوبی واقع شده که در هر ضلع، پنج حجره قرار گرفته است. کف حجره ها نسبت به حیاط حدود چهل سانتیمتر ارتفاع دارد. هر حجره دارای یک پیش طاق است. این پیش طاقها خیز کم و سقف هلالی شکل دارند. درِ هر ضلع حجره میانی که در محور تقارن بنا قرار گرفته است، نسبت به حجره های جنبی بزرگ تر است و در دو طرف ورودی حجره نیز دو طاقچه تعبیه شده است. هر یک از حجره ها دارای دو درگاه، چهار طاقچه برای گذاشتن وسایل و یک اجاق می باشد که اجاقهای داخل حجره ها در مرمّتهای اخیر مدرسه مسدود شده است. در جلو ورودی حجره ها در زیر پیش طاق نیز اجاق دیگری تعبیه شده است که اجاق داخل برای گرم کردن و اجاق بیرونی برای پخت و پز استفاده می شده است. با توجه به اینکه مدرسه در کنار مسجد قرار داشته، دارای مسجد نبوده است. مصالح به کار رفته در بنا آجر به همراه ملات گچ نیم کوب است. در مرمتهای جدید از آجر و ماسه سیمان استفاده شده است

قدمت؛
تاریخ دقیق بنای مدرسه مشخص نیست، ولی بر اساس نوشته مطلع الشمس در مسافرت ناصرالدین شاه به سال 1300ق مدرسه مزینان وجود داشته است . احتمالاً مدرسه اندکی پس از سیل مزینان که به سال 1286ق به وقوع پیوسته، با ساخته شدن روستا در محل جدید بنا شده است. بانی مدرسه آیة اللّه حاج سید ابراهیم غفوری، معروف به شریعتمدار، مرجع تقلید و روحانی معروف سبزوار می باشد. وی موقوفاتی نیز بر مدرسه وقف کرده که وقفنامه آن معرفی می شود . مرمّتها از ابتدا زیر نظر متولّی بر اساس درآمد موقوفات بوده است، با متروکه شدن مدرسه در چند دهه اخیر، مرمّتهای مدرسه به وسیله مردم روستا انجام شده است
این بنا در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرکز شکل گیری حرکتهای انقلابی و پایگاه های فعال؛ انجمن اسلامی مزینان،بسیج شهدای مزینان ،کتابخانه دکترعلی شریعتی مزینانی، دفتر شورای حل اختلاف، شورای اسلامی ،مرکز بهداشت و دوره ای نیز مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) بوده است

کاروانسرای شاه عباس (رباط)

این بنا از خارج دارای یک پلان مستطیل شکل است که اضلاع شمالی و جنوبی آن طولانی تر از اضلاع شرقی و غربی آن است. ورودی بنا در میان یک ایوان رفیع واقع شده است که این ایوان در ضلع شمالی بنا قرار دارد ودر طرفین ایوان در هر طرف سه طبقه طاقنما واقع شده که طاقنمای وسطی و آخری بصورت مربع می باشد.حال اینکه طاقنماهای طبقه اول و سوم بصورت مستطیل بوده که از طریق وروردی باریکی که این قوس هلالی روی آن زده شده به اطاقک انتهای آن راه پیدا می کنیم .در طرفین این طاقناها در هر طرف یک غرفه دو طبقه وجود دارد که هر دو دارای طاقنماها و قوسهای جناغی هستند.
از انتهای دیوار غرفه ها در طبقه دوم دو در گاهی به اطاق پشت غرفه ها نورمی دهند.قوس این در گاهی ها نیز هلالی  هستند.در طرفین این غرفه ها نیز در هر طرف دو غرفه یک طبقه وجود دارد که در دیوار انتهای هر کدام از غرفه ها یک یا دو سراخ مستطیل شکل 20*10است که به طاقنمای غرفه نور می دهند.
در داخل ایوان بالای سر در کتیبه مربع شکل به ابعاد 1*1متر در وسط و داخل قاب ورودی در روی هر لچکی یک لوحه مستطیل به ابعاد25*60سانتیمتر نصب شده است.لوحه بزرگ وسطی و لوحه سمت راست از سنگ مرمر سفید و لوحه سمت چپ از سنگ خاکستری رنگ است.در طرفین ایوان دو سکو وجود دارد که هرکدام حدود یک متر از زمین ارتفاع دارند.

قدمت؛
بر اساس اولین گزارش منتشر شده باستانشناسی ، این بنا به سال 1064هجری قمری توسط حاج محمد طالب فرزند حاج معین الدین محمد اصفهانی برسم سنت حسنه وقف ، بر بازماندگان راه احداث گردیده است در سال 1283هجری قمری توسط حاج علی تقی تاجر کاشانی مرمت گردیده وسپس به سال 1318توسط حاج محمد علی آقا فرزند حاج علی تقی کاشانی ترمیم گردیده است.
داشتن ایوان های قرینه در مقابل یکدیگر و غرفه ها و طاقنماهای جناقی این بنارا مربوط به دوران صفویه کرده است.از آثار باقیمانده این کاروانسرا آجرهای بزرگ آن است که احتمالاً متعلق به دوره ساسانی بوده و در اوایل دوره اسلامی احتمالاً دوره عباسیان با مصالح آن کاروانسرای بزرگی در این منطقه ساخته اند ، آن را به زمان هارون الرشید نسبت می دهند.

کاروانسرای مأمونی؛
این بنا که حاکی از عهد عباسیان است در مقابل کاروانسرای صفوی ساخته شده است که متأسفانه و به بهانه مرمت در حال حاضر تخریب و به دلایل نامعلوم به فراموشی سپرده شده است.

حدیره؛
معروف است به محل دفن دختر هارون الرشید که می گویند حذیره نام داشته است. این بنا نیز مورد سرقت یغماگران فرهنگی قرار گرفته و به احتمال دفینه ای از آنجا به تاراج برده اند.

مسجد جامع ؛
اين مسجد که در عهد سلجوقيان يا ديليميان ساخته شده است، داراي شناسنامه ثبتي از سازمان ميراث فرهنگي است و از ابنيه بسيار قديمي است که در وسط بازار مزینان بنا شده است

جاده تاریخی ابریشم؛

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راههای متصل شده‌ای بمنظور بازرگانی در قاره آسیا بود که شرق و غرب و جنوب آسیا را بهم و به شمال آفریقا و شرق اروپا متصل می‌کرد.
این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از طریق بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو،سرخس،نیشابور، گرگان به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به طرابوزان یا بیکی از بنادر شام منتهی می‌گردید.
مزینان در مسیر این راه تاریخی قرار دارد و گفته اند امام هشتم شیعیان از این مسیر به سمت نیشابور و توس عزیمت نمود به همین خاطر در چند سال اخیر همزمان با ولادت با سعادت این امام همام مراسم استقبال با هنرمندی تعزیه خوانان مزینانی و حضور مسئولین فرهنگی و محلی شهرستانهای سبزوار و داورزن برگزار می شود.

قنات ؛

این قنات در جنوب غربی مزینان واقع شده و مشهور است شخصی به نام طاهر آبشناس در 1400 سال پیش و در زمان مأمون عباسی آن را حفر و گسترش داده و البته نقل است که قدمت آن بیش از 2500 سال می باشد.

طول این قنات 13کیلومتر و دارای 127لیتردرثانیه  آبدهی شیرین و گوارا است که سیصدمترجلوتر ازمظهرقنات تبدیل به دونهرعلیا(بالا)  سفلی(پایین) می شود و یکی از طولانی ترین قنات های موجود در کشور است و دارای 138 حلقه چاه می باشد که به وسیله نقب های زیر زمینی به هم متصل شده اند.عمق مادر چاه آن 130متر می باشد؛با توجه به اینکه متوسط عمیق ترین مادر چاه های قنات های موجود در کشور 120 متر است؛ از این حیث نیز قنات مزینان از قنات های استثنایی کشور است.
دکتر علی شریعتی مزینانی در باره ی قنات و چشمه ی جاری آب مزینان در کتاب زیبای کویر می نویسد: «بركرانه كوير، به تعبير حدودالعالم ، "شهركي" است كه شايد با همه روستاهاي ايران فرق دارد . چشمه آبي سرد كه در تموز سوزان كوير ، گويي از دل يخچالي بزرگ بيرون مي آيد ، از دامنه كوه هاي شمالي ايران به سينه كوير سرازير مي شود و از دل ارگ مزينان سر بر مي دارد ... از اينجا درختان كهني كه سالياني دراز سربرشانه هم داده اند ، آب را تا باغستان و مزرعه مشايعت مي كنند و بدين گونه ، صفي را در وسط خيابان مستقيمي كه ستون فقرات اين روستاي بزرگ را تشكيل مي دهد ، پديد مي آورند و از دو سو ، كوچه هايي هم اندازه و روي در روي هم و راسته و همگي در انتها ، پيوسته به خياباني كمربندي كه محتواي ده را از باروي پيرامون آن جدا مي سازد . درست گويي عشق آباد كوچكي است ، و چنانكه مي گويند ، هم بر انگاره عشق آبادش ساخته اند ، [ مجموعه آثار 13 ( هبوط در کویر ) ، ص 235 ]»
اطلاعات بیشتر درباره ی مزینان را در بخش مزینان شناسی همین وب و در کانال تلگرامی شاهدان کویر به نشانی ؛
http://telegram.me/shahedanemazinan
مشاهده بفرمایید
  • صفحه نخست
  • پروفایل نویسنده وبلاگ
  • نسخه موبایل
  • آرشيو وبلاگ
  • تماس با من
  • فيد وبلاگ
مطالب اخير
  • مناطق آزاد، پشتوانه تاب آوری ملی در حوزه سلامت و غذا و دارو در بحران جنگ کشور
  • عاشورای مزینان طولانی ترین نمایش آیینی در جهان به روایت تصویر...بخش  دوم؛ صبح عاشورا
  • عاشورای مزینان طولانی ترین نمایش آیینی در جهان به روایت تصویر...بخش اول؛ صبح عاشورا
  • مزینانی: بهشت زهرا در زمان کرونا نه آرامستان که خط مقدم یک جنگ تمام عیار بود
  • تاکید مزینانی بر اجرای هدفمند سند راهبردی اعتلا
  • جلسه هم اندیشی توسعه گردشگری با محوریت مزینان در بنیاد شریعتی برگزار شد
  • اولین گردهمایی رزمندگان و ایثارگران مزینانی در تهران برگزار شد
  • گلواژه شعر مزینان(23)...  ولادت حضرت معصومه(س) /  حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی
  • برپایی بازارچه کسب و کار دانش آموزی در کاروانسرای تاریخی و جهانی مزینان
  • اجرای کنسرت "جوانه در کویر" در کاروانسرای جهانی مزینان
  • کتاب «چند تکه از محراب»؛ نوشته طیبه مزینانی روایتی از ورزش، ایثار و شهادت
  • موفقیتی دیگر برای هنرمند مزینانی  در شب موسیقی ایران
  • مزینانی گریمور سینما: گریم؛ جادویی‌ست که گاه خود نیز بخشی از آن می‌شویم
  • تجلیل از بانوی کشاورز نمونه مزینانی حاجیه خانم مریم ناطقی مزینان
  • گلواژه شعر مزینان(22)...  ولادت امام زمان(عج) /  علی مزینانی عسکری
  • راهپیمایی یوم الله بیست و دوم بهمن در مزینان
  • بازگشایی مجدد کتابخانه شریعتی نور امید فرهنگ کتابخوانی در مزینان
  • گلواژه شعر مزینان(21)...  بعثت /  حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی
  • برگزاری جلسه هم‌اندیشی مدیران داروخانه‌ها با مزینانی مدیر رفاه و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • مزینانی یا شاهمرادی؟
  • تأکید مزینانی بر عزم ملی برای ارتقا جایگاه ورزش در مناطق آزاد
  • تاج مزینانی: عدم اطمینان نسبت به آینده موجب می‌شود احساس رضایت وجود نداشته باشد
  • عناصر اسطوره ای در رقص اسب چوبی سبزوار
  • مزینانی: رویای افزایش صادرات به اروپا چگونه محقق می‌شود؟
  • 🕌مسجد بلال یادگار اسلاف مزینانی ها با قدمت هشت قرن
  • دلنوشته هنرمند مزینانی در رثای استاد فریدون شهبازیان
  • مزینانی: باید برنامه‌‌‌ریزی دقیقی برای تامین برق و گاز واحدهای تولیدی صورت گیرد
  • کتاب "آه ای لاهور" با حضور مزینانی در برازجان رونمایی شد
  • کنسرت خاطره ها و نغمه ها با خوانندگی هنرمند مزینانی مصطفی جلالی پور به روایت تصویر
  • آغاز اولین شب هنری زمستانی کشور با کنسرت فرزند هنرمند مزینان
موضوعات سایت
  • فیلم
  • با شهدا و رزمندگان مزینان
  • اخبار مزینان
  • مشاهیر مزینان
  • یادواره شهدای مزینان
  • آلبوم شهدای مزینان
  • ورزشی
  • آثارباستانی
  • سیاسی
  • مذهبی
  • مقاله
  • فرهنگی
  • شریعتی
  • گالری عکس مزینان
  • مزینان شناسی
  • مزینان دررسانه
  • بهداشت و درمان
  • عاشورای مزینان
  • هنری
  • شعر مزینان
  • اجتماعی
  • خاطرات و دلنوشته
برچسب‌ها سایت
  • مزینان
  • مزینانی
  • شاهدان کویرمزینان
  • شاهدان کویر
  • شریعتی
  • عاشورا
  • شهید
  • هنرمند
  • محرم
  • شاهدان کویر مزینان
  • شاعر
  • داورزن
  • امام
  • علی مزینانی عسکری
  • جاده
  • حسین محمدی
  • علی جعفری مزینانی
  • دکتر علی شریعتی
  • ع
  • روزی روزگاری مزینان
آرشيو وبلاگ
  • عناوين مطالب
  • مرداد ۱۴۰۴
  • خرداد ۱۴۰۴
  • اردیبهشت ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • دی ۱۴۰۳
  • آذر ۱۴۰۳
  • آبان ۱۴۰۳
  • مهر ۱۴۰۳
  • شهریور ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۳
  • اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فروردین ۱۴۰۳
  • اسفند ۱۴۰۲
  • بهمن ۱۴۰۲
  • دی ۱۴۰۲
  • آذر ۱۴۰۲
  • آبان ۱۴۰۲
  • مهر ۱۴۰۲
  • شهریور ۱۴۰۲
  • مرداد ۱۴۰۲
  • تیر ۱۴۰۲
  • خرداد ۱۴۰۲
  • اردیبهشت ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۴۰۲
  • اسفند ۱۴۰۱
  • بهمن ۱۴۰۱
  • دی ۱۴۰۱
  • آذر ۱۴۰۱
  • آبان ۱۴۰۱
  • مهر ۱۴۰۱
  • شهریور ۱۴۰۱
  • مرداد ۱۴۰۱
  • تیر ۱۴۰۱
  • آرشيو
دوستان من
  • مقام معظم رهبری(مدظله)
  • آپلود عکس
  • داورزن نیوز
  • آسمان آبی من
  • فرهنگ واژگان فارسی
  • بهمن آباد
  • خبرگزاری فارس
  • هزاران سایت
  • بی مرگی(شاعر مزینانی)
  • خطه فریومد
  • روستای مهرسبزوار
  • اسلام دین حق وبلاگ مزینانی
  • فانوس خیمه مزینانی
  • مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی
  • مرجع عالیقدر آیت الله وحیدخراسانی
  • پایگاه خبری سبزوارما
  • خبرگزاری نسیم
  • سبزوار نگار
  • سبزوارپیام
  • مجله اینترنتی اسرارنامه
  • خانه فرهنگ دانشجو
  • سبزوارنیوز
  • سلام سربدار
  • سبزوارآنلاین
  • خط ربط
  • استاد شیخ حسین انصاریان
  • هاشمی رفسنجانی
  • رشنکی وبلاگ کلاته مزینان
  • وبسایت دکترشریعتی
  • مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
  • وبلاگ طنزهای اجتماعی مملی سبزواری
  • وبلاگ مزینان سیتی
  • روایت های  فابریک جنگ
  • وبلاگ تاج مزینانی
  • شعر،خاطره
  • کانون فرهنگی هنری زینبیه مزینان
  • فاش نیوز
  • مجمع جهانی اهلبیت(ع)
  • پایگاه خبری تحلیلی صبح سبزوار
  • دهیاری مزینان
  • اخبارداورزن
  • وبلاگ یزدان سالاری
  • صنایع دستی چرم شوکا مزینانی
  • مشهدعکس
  • وبلاگ دکترعلی شریعتی
  • جبهه آرمانی یاران شریعتی
  • وبلاگ قاسم ملا
  • وبلاگ فراهنگ طوس
  • پایگاه اطلاع رسانی علی شریعتی
  • میهن میل
  • وبلاگ افلاکیان  0098 تاج مزینانی
  • کربلایی حسن ذاکری بهمن آبادی
  • وب سایت سبزوار نیوز
  • وبلاگ کویرمزینان
  • کلمات قصاردکتر شریعتی
  • وبلاگ شریعتی
  • وب دکتر شریعتی از دید دیگران
  • آپلود عکس رایگان
  • وبلاگ مزینان مجری
  • دکتر علی شریعتی
  • عاشقان اهلبیت(ع)
  • تاوپلیج
  • وبلاگ روستای تندک
  • فیلم عاشورا درمزینان(کلیپ مرو ای دوست)
  • چرم فیروزه (مزینانی)
  • ترجمه گوگل
  • فیلم شهیدان کویرمزینان
  • گل زیره
  • لغتنامه فارسی - دیکشنری آبادیس-
  • روستانیوز
  • پایگاه خبری شهدای ایران
  • مجله اینترنتی سبزواریها
  • پایگاه خبری تحلیلی بصیر سبزوار
  • فرومد - جان محمدی
  • تارنمای جاورتن
  • صدخرونیوز
  • خانه بهداشت مزینان
  • موسسه خیریه نرجس خاتون مزینان
  • وبلاگ زندگی (صدیقی مزینانی)
  • اداره تبلیغات اسلامی سبزوار
  • مدافعان حرم(امیرحسین مزینانی)
  • حادثه نیوز(اخبار حوادث داورزن)
  • وبلاگ خودمن
  • وبلاگ هم نوا باشما
  • وبلاگ بام کویر"درزاب"
  • وبلاگ بهمن آباد خبر(قاسم ملا)
  • وبلاگ زندگیم شد...
  • سامانه خبری رصد (سبزوار)
  • وبلاگ شورای اسلامی بهمن آباد
  • آفتاوه دیمه
  • سبزوار من
  • آپلود جدید
  • روستای منیدر
  • اخبار وبلاگستان
  • قالب هاي بلاگفا
پیوندهای روزانه
  • لینک خبرنامه شاهدان کویر در تلگرام
  • مزینان در حال و هوای عید فطر
  • محرم در مزینان
  • مزینان از نگاهی دیگر (سبزوار ما)
  • مزینان از نگاهی دیگر 15
  • آداب ورسوم مردم مزینان درشب یلدا. مجله اسرار نامه
  • عاشورای مزینان به روایت تصویر7
  • خاندان شریعتی مزینانی
  • محمد صادق مزینانی
  • ازحدیره تاباغستان (ره آورد سفربه مزینان)
  • کتاب زندگی ساز وهدایتگر
  • اخبار وبلاگستان
  • قالب هاي بلاگفا
کدهاي اضافي کاربر


شاهدان کویر مزینان
کویرمزینان زادگاه دانشمندان واندیشمندانی است که برتارک زرین صفحات تاریخ وجغرافیای ایران زمین میدرخشد
موفقیتی دیگر برای هنرمند مزینانی  در شب موسیقی ایران
نويسنده: علی مزینانی عسکری - دوشنبه بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۳

🔹بیستمین مراسم «شب موسیقی» با حضور هنرمندان و چهره‌های شناخته شده موسیقی، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت همچون فرهاد فخرالدینی و ایرج خواجه امیری و معرفی برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی در کنسرت هال رزمال برگزار شد.

🔹یکی از جاذبه های این مراسم قرار گرفتن آلبوم «ماه پشت ابر» به آهنگسازی نوید دهقان و علیرضا گرانفر و خوانندگی هنرمند مزینانی سیدمصطفی جلالی‌پور و سالار عقیلی است که از بین حدود ۲۰۰ آلبوم به عنوان پنجمین اثر برتر انتخاب شد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan


برچسب‌ها: مزینان, مزینانی, شاهدان کویرمزینان, موسیقی
| 



مزینانی گریمور سینما: گریم؛ جادویی‌ست که گاه خود نیز بخشی از آن می‌شویم
نويسنده: علی مزینانی عسکری - شنبه هجدهم اسفند ۱۴۰۳

ایسنا/خراسان رضوی یک گریمور سینما گفت: اولین بار که نتیجه کارم را روی پرده سینما دیدم، دریافتم که این شغل فقط یک کار نیست بلکه برای من یک هنر و جادوست که خودم هم بخشی از آن می‌شوم.

میلاد مزینانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص چرایی انتخاب حرفه گریم در سینما اظهار کرد: فکر می‌کنم مهم‌ترین عامل این بود که مادر من یک آرایشگر حرفه‌ای بود و سال‌های زیادی در این زمینه فعالیت داشت. او دوره‌های آموزش گریم سینما را گذرانده بود و از آنها در حرفه خودش به خوبی بهره می‌برد. من تقریباً همیشه شاهد جریان‌های کاری او بودم، از دوره‌هایی که می‌دید تا خریدهای تخصصی که برای حرفه‌اش انجام می‌داد، خیلی جاها همراهش بودم و رفته رفته به این هنر علاقه‌مند شدم. البته نظر مثبت خانواده مبنی بر اینکه اگر این مهارت را فرا بگیرم، قطعا زمانی برایم کارایی خواهد داشت نیز بی‌تاثیر نبود.

وی اضافه کرد: آن روزها هر زمان که تلویزیون پشت صحنه‌ای از سریال‌ها و یا فیلم‌های سینمایی پخش می‌کرد، جذاب‌ترین قسمت برای من، پشت صحنه‌ها بود. به نظرم می‌آمد، زمانی که بازیگرها در حال گریم شدن بودند، به کاراکتر فیلمنامه نزدیک‌تر می‌شدند و شخصیتشان بهتر شکل می‌گرفت. در همان زمان تا حدودی توسط مادرم آموزش‌هایی می‌دیدم و به علت عدم وجود آموزش تخصصی در مشهد، به پلتفرم‌های آموزش جهانی مراجعه کرده و خود را قدم به قدم آموزش دادم. سپس مشغول به کار شدم و با کارگردان‌های مختلف مشهدی در پروژه‌های تله فیلم، فیلم کوتاه، تئاتر و همچنین پروژه‌های تبلیغاتی و موزیک ویدئو کار ‌کردم و فکر می‌کنم تمام این عوامل دست به دست هم داد تا علاقه من روز به روز به گریم در سینما بیش‌تر شده و سعی کنم این هنر را به طور اصولی فرا بگیرم در نتیجه فعالیت حرفه‌ای من در این بستر، پس از اتمام سربازی و با مهاجرت به تهران آغاز شد.

مزینانی خاطرنشان کرد: وقتی بعد از ساعت‌ها کار، بازیگر یا مدل خود را در آینه می‌نگرد و من با هیجان و شوقی که نشان می‌دهد حتی باور این همه تغییر برایش دشوار است، مواجه می‌شوم، خیلی برایم ارزشمند و جذاب است. یکی دیگر از این لحظات که به خوبی در خاطرم مانده، زمانی بود که برای اولین بار روی پروژه سینمایی مهم کار کردم و هنگامی که نتیجه‌اش را روی پرده سینما دیدم، دریافتم که این شغل فقط یک کار نیست بلکه برای من یک هنر و جادوست که خودم هم بخشی از آن می‌شوم و این حس به آسانی قابل وصف نیست. البته مثل هر انتخاب دیگری در زندگی، گاهی هم پیش آمده که با خود فکر کرده‌ام ای کاش مسیر دیگری را امتحان می‌کردم. به هر حال هر سختی که در این مسیر کشیده‌ام در نهایت مرا به جایی رسانده که امروز اینجا ایستاده‌ام و از این بابت بسیار خوشحالم.

فضای سینمای ما امنیت شغلی مناسبی ندارد

وی ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌هایی که همیشه من و همکارانم با آن روبه‌رو هستیم، این است که در سینما و به خصوص سینمای ایران، نمی‌توان روی یک تخصص به عنوان یک شغل همیشگی حساب باز کرد، حتی اگر در بالاترین سطح آن مشغول به‌کار باشیم. فضای سینمای ما امنیت شغلی مناسبی ندارد، یک روز پروژه وجود دارد و ممکن است روز دیگری پروژه‌ای برای کار نباشد؛ مانند اتفاقاتی که در پاندمی کرونا مانند خیلی از مشاغل دیگر برای سینما افتاد. البته در سینما این مسئله همیشه وجود داشته که افراد ۱۲ ماه سال سر کار نیستند و این مورد از نظر مالی ما را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند و برخی مواقع باعث ناامیدی و دلسردی می‌شود. در نهایت این سینماست و جادوی آن با تو کاری می‌کند که باز دلت برایش تنگ شود و بخواهی نتیجه کارت را بر پرده‌ سینما به تماشا بنشینی و لذت ببری.

مزینانی با اشاره به اینکه گریم گاهی اوقات باید واقع‌گرایانه و گاهی باید فراتر از واقعیت برود و چیزی خیالی خلق کند، عنوان کرد: این هنر در هر یک از ابعادش برای من جذاب است، چه واقع‌گریانه و چه فراتر از آن باشد. اما به دلیل علاقه‌ای که به گریم‌های خاص، منحصر به‌فرد و سه بعدی دارم، ترجیحم به غیر واقع‌گرایانه بودنش است.

وی اضافه کرد: به علت فرم سینمای ما در ایران که متاسفانه خیلی وارد این ژانرها نمی‌شویم و در اکثر موارد رئال کار می‌کنیم، این بستر خیلی فراهم نیست که گریمور بخواهد و بتواند در این فضا فعالیت کند. اگر هم بخواهد به طور شخصی این علاقه را دنبال کند، هزینه زیادی به دنبال دارد و خیلی مواقع برای گریمور شدنی نیست و در نهایت مجبور می‌شود که فقط در راستای چهارچوب‌هایی که تعریف شده است، به فعالیت بپردازد.

این گریمور سینما ادامه داد: اما یکی دیگر از علاقه‌های شخصی من که اتفاقا جزو اولین نفراتی هم بودم که در ایران در این زمینه به صورت تخصصی کار کردم، فتومیکاپ بوده است که در واقع به معنای گریم برای عکاسی است. فتومیکاپ کاملاً یک هنر متفاوت است که همیشه باید یک داستان برای روایت کردن در آن داشته باشیم؛ به این معنا که بی‌هدف نمی‌توان این کار را انجام داد و من این کانسپت را بسیار دوست دارم و همچنان در حال ادامه دادن آن هستم‌. البته و متاسفانه در حال حاضر بازخورد مناسبی برای این هنر تخصصی، در کشور وجود ندارد و بیشتر برای فستیوال‌ها و جشنواره‌های خارجی این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

مزینانی با اشاره به اینکه در جهان گریم آینه‌ها میان چهرپردازان و بازیگران، همراهان همیشگی‌اند، گفت: آینه در دنیای گریم یک ابزار ساده نیست بلکه یک شریک و یک راوی صادقانه است. وقتی با بازیگر کار می‌کنم، آینه برای او مثل پرده‌ای است که شخصیت جدیدش را کم کم آشکار می‌کند. برخی از بازیگران دوست دارند از همان ابتدا تغییرات را ببینند، با هر مرحله ارتباط برقرار کرده و حس کنند که چطور از خود واقعی‌شان فاصله می‌گیرند و به نقش‌ نزدیک می‌شوند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا لحظه آخر از آینه دوری کنند.

وی ادامه داد: این مسئله برای من بستگی به شخصیت بازیگر و سبک کاری او دارد. گاهی از او می‌خواهم که به آینه نگاه کند و حتی با حالت‌های مختلف صورتش بازی کند تا هم ارتباط بیشتری با نقش بگیرد و هم اگر اصلاحی لازم است در همان لحظه انجام شود، اما گاهی نیز دیدن واکنش بازیگر وقتی برای اولین بار بعد از اتمام گریم خود را در آینه می‌بیند، همان لحظه جادویی است که خیلی از آن لذت می‌برم و دیدن لبخند یا شگفتی‌ که در نگاه او هست یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های کار برای من است.

گریمی موفق است که در راستای متن حرکت کند

این گریمور سینما در پاسخ به این سوال که یک گریم نسبتا موفق به چه معناست، اظهار کرد: به نظر من گریمی موفق است که در راستای متن، چه فیلمنامه و چه نمایشنامه حرکت کند؛ چراکه اگر بخواهد متفاوت و یا فراتر از آن باشد، با تمام مهارت‌هایی که در اجرا به کار گرفته شده، امکان دارد بیننده با شخصیت ارتباط برقرار نکرده و آن را پس بزند. این مورد حتی ممکن است برای خود بازیگر نیز اتفاق بیافتد. پس ما موظفیم برای اینکه بخواهیم یک گریم درست و باورپذیر انجام دهیم، ببینیم که متن از ما چه خواسته و در همان راستا حرکت کنیم. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که تنها خود گریم نیست که به در ایجاد یک شخصیت باورپذیر کمک می‌کند، لباس و موقعیت صحنه‌ای که در آن قرار می‌گیرد و عوامل متنوع دیگر نیز قطعات پازلی هستند که وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند آن شخصیت باورپذیر شده و کاراکتر نهایی شکل می‌گیرد.

نقاشی و مجسمه‌سازی هنرهای مکمل گریم هستند

مزینانی گفت: نقاشی و مجسمه‌سازی هر دو هنرهای مکمل گریم و چهره‌پردازی هستند که گریمور باید به هر دو این موارد مسلط باشد. اگر بخواهیم وارد بخش گریم خاص و ساخت قطعات سیلیکونی شویم باید از هنر مجسمه‌سازی آگاه باشیم وگرنه نمی‌توانیم از پس آن کار بر بیاییم.

وی اضافه کرد: دانش مجسمه‌سازی و درک از حجم همچنین در بخش‌های مختلف گریم مانند شخصیت‌پردازی‌ها و شبیه‌سازی‌ها به ما کمک می‌کند. گریم در واقع همان نقاشی است، با این تفاوت که نقاش روی یک صفحه صاف کار می‌کند که فاقد روح است اما ما روی سطح صورت کار می‌کنیم که دارای روح است و این ماجرا شاید کار ما را دشوارتر کند.

این هنرمند مشهدی گفت: قطعاً گریم فراتر از یک هنر فنی و یک هنر زنده است که با الهام از شاخه‌های مختلف هنری، عمق و خلاقیت بیشتری پیدا می‌کند و حتی موسیقی می‌تواند روی حس و حال و داستان گریمی که در حال روایت است، تاثیر گذار باشد. خیلی از مواقع وقتی روی طراحی یک چهره کار می‌کنیم از رنگ گذاشتن‌ها و یا حتی از سبک‌های مختلف نقاشی استفاده می‌کنیم. همچنین در طراحی گریمِ شخصیت‌های مختلف فانتزی، دانستن اصول آناتومی و حجم‌شناسی که در مجسمه سازی به کار می‌رود می‌تواند اجرا را طبیعی‌تر و در نهایت تاثیرگذارتر کند. به عبارتی می‌توان گفت هر هنری که با آن در طول زمان آشنا می‌شویم، یک لایه جدید به خلاقیت ما اضافه می‌کند و باعث می‌شود که نگاه ما به گریم فراتر از تکنیک‌های معمولی شده و تبدیل به یک اثر هنری واقعی شود.

گریم، زبانی بی‌کلام و نقطه تلاقی مهارت‌های فنی و دید هنری است

مزینانی در خصوص چالشی‌ترین بخش‌های حرفه گریم بیان کرد: حوزه گریم، مخصوصا گریم در سینما در کل یک چالش است. به عنوان یک گریمور باید اولین نفر سر پروژه حاضر شوی و آخرین نفر نیز خارج شوی. باید روانشناسی و جامعه شناسی بدانی، بتوانی با بازیگر ارتباط خوبی برقرار کنی، هنرهای دیگر را نیز بشناسی و بسیار موارد دیگر که اگر هر کدام را رعایت نکنی، ممکن است باعث ایجاد اختلال در کل یک پروژه شود. درباره متریال مورد استفاده نیز با توجه به اینکه اکثرا وارداتی هستند و گاهی مورد تحریم واقع می‌شود، ماجرا دشوار است که البته یافتن راه حل‌هایی برای رفع این مشکل، برای من جذابیت‌هایی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: چالشی‌ترین قسمت کار در دنیای گریم نیز به نظر من ترکیب جنبه‌های مختلف این هنر است. درست است که مهارت‌های فنی مثل آشنایی با ابزار، رنگ‌ها و تکنیک‌های گریم اهمیت زیادی دارند، اما به طور کلی گریم یک فرایند پیچیده است. درک عمیق از شخصیت و توانایی خواندن احساسات و نیازهای بازیگر گاهی می‌تواند چالش برانگیزتر از هر تکنیک فنی باشد. در واقع گریم، زبانی بی‌کلام است، باید بتوانیم شخصیت‌ها را از طریق تغییرات ظاهری به زندگی بیاوریم و در عین حال هماهنگ با عوامل دیگر مانند کارگردان و طراح لباس و فیلمبردار باشیم. چالش بزرگی که نیازمند همفکری و درک درست از دید هنری کل پروژه است؛ در نهایت مجموع همه ایناست که کار گریم را تبدیل به یک هنر واقعی می‌کند، جایی که مهارت‌های فنی و دید هنری باید به طور یکپارچه و هماهنگ با هم عمل کنند.

مزینانی در پاسخ به این سوال که چه شد در مسیر تخصصی خود به سمت تدریس رفت، خاطرنشان کرد: دقیقا ۴ سال پیش بود که تصمیم گرفتم آموزش گریم را آغاز کنم، از همان ابتدا هم با این فکر که برای شهر خودم مشهد این ایده را اجرایی کنم. من در این شهر بزرگ شدم، زندگی کرده‌ام و قدم‌های آغازین شغلی‌ام را در همین شهر برداشته‌ام که با چالش‌های زیادی برای آن روبه‌رو بوده‌ام. یکی از این چالش‌ها عدم وجود مدرس حرفه‌ای بود و من مجبور بودم به تهران رفت و آمد کنم که هم از نظر هزینه‌ای چالش‌های زیادی برای من داشت و هم هماهنگ شدن با زمان دشوار بود. چون خودم در این راستا سختی زیادی کشیدم برای همین به ذهنم رسید که پس از تجربه پروژه‌های حرفه‌ای فراوان، آموخته‌های خود را در قدم اول به علاقه‌مندان مشهد انتقال دهم تا این افراد با چالش‌هایی که من با آن‌ها روبه‌رو بودم روبه‌رو نشوند. به این ترتیب من با ایده و سبکی متفاوت تدریس را آغاز کردم.

وی اضافه کرد: آموزش در زمینه گریم خیلی وقت‌ها به صورت اصولی انجام نشده است و ما این را زمانی متوجه می‌شویم که در فراخوان جذب نیرو برای پروژه‌ها، افرادی آموزش دیده‌ مراجعه کرده‌اند که وقتی وارد اتاق گریم حرفه‌ای سینما شدند، متوجه این نکته شدند که آن چیزی که تصور می‌کردند و برای آن آموزش دیده‌اند با آن چیزی که در دنیای حرفه‌ای وجود دارد، کاملا متفاوت است و این مسئله باعث ناراحتی و سرخوردگی خیلی از علاقمندان به این رشته شده است.

این هنرمند مشهدی ادامه داد: به همین دلیل در مسیر آموزش به این نکته توجه کردم که نیاز واقعی یک هنرجو پس از اتمام دوره و هنگام ورود به بازار کار چیست و تلاشم این بوده است که چالش‌های رایج را از بین ببرم و برای هنرجو پلی بزنم تا سرعت رشدش در مسیر، بیشتر شود. یکی از اهداف بزرگ دیگر نیز از بین بردن این تصور بوده که برای آموزش و یا فعالیت حرفه‌ای هنری تنها باید به پایتخت رفت و تهرانی شد و خدا را شاکرم که با چنین نگاهی و در شهر خودم، هنرجویان زیادی را در این سال‌ها آموزش داده و روانه بازار کار کرده‌ام.

لزوم تاکید بر تجربه گرایی در آموزش گریم به هنرجویان

مزینانی در خصوص ایجاد هماهنگی در آموزش، میان بخش‌های تئوریک و عملی بیان کرد: ایجاد هماهنگی بین این دو بخش یکی از بزرگترین چالش‌ها در هر رشته‌ای است. در گریم هم تئوری‌ها مربوط به آناتومی صورت، اصول رنگ شناسی و تکنیک‌های مختلف است که باید به طور کامل در عمل پیاده‌سازی شوند. اما یکی از چالش‌های اصلی این است که هنرجو معمولا در تئوری با مفاهیم پیچیده‌تری مواجه است، اما در عمل نیاز دارد که این مفاهیم را مستقیم تجربه کند در نتیجه باید محیطی را ایجاد کنیم که هنرجو بتواند در آن تئوری را در عمل مشاهده کرده و در نهایت خودش به تجربه آن بپردازد.

وی اضافه کرد: توجه به تجربه‌گرایی تا جایی برای من اهمیت دارد که برای مثال اگر تهیه یک متریال مرتبط با سر فصل آموزشی دشوار باشد، خودم آن را تهیه می‌کنم تا هنرجو به صورت عینی ببیند و یاد بگیرد که با آن چگونه باید کار کند. اگر آن متریال در ایران هم وجود نداشته باشد، با استفاده از محتوای تصویری و ویدئویی آن را به هنرجو معرفی می‌کنم تا زمانی که وارد فضای حرفه‌ای سینما می‌شود این سوال برایش ایجاد نشود که این چیست و کار با آن چگونه است؛ چراکه متاسفانه این اتفاق برای خیلی از علاقه‌مندان پیش می‌آید و موجب سرخوردگی و ناراحتی شخص هنگام ورود به دنیای حرفه‌ای می‌شود.

مزینانی با بیان اینکه نسل جدید امروزه اطلاعات خود را از تکنولوژی‌های روز می‌گیرند و نیاز است که به نکات خاصی توجه کنند، اظهار کرد: در دنیای کنونی که همه ما درگیر تکنولوژی شده‌ایم، قاعدتاً همه با پلتفرم‌های متنوع مجازی سر و کار دارند و نسبت به علاقه‌مندی خود آموزش می‌بینند. برخی از این پلتفرم‌ها برای خود من نیز در اوایل کار مفید واقع شدند، اما امروزه متاسفانه از روند تولیدی و کاربردی برخی از آن‌ها اتفاق بدی افتاده، آن هم این است که هر کس هر دانشی را که دارد و هر بخشی از آن را که بخواهد، برایش محتوا تولید می‌کند و آن را منتشر می‌کند.

وی افزود: این مسئله گاهی حتی ممکن است صرفاً برای گرفتن تعداد دفعات مشاهده و یا لایک باشد که ممکن است فرد علاقه‌مند به آموختن یک مهارت را دچار گمراهی و یا بدتر از آن، آموزش غلط کند. به هر اندازه که آموزش‌های درست و اصولی در پلتفرم‌های متنوع وجود دارد، آموزش‌های غلط و نادرست هم در آن‌ها به چشم می‌خورد. من در کلاس‌ها همیشه سعی کرده‌ام که هنرجویان را از این مسئله آگاه کنم تا از ایجاد برخی از گمراهی‌ها در مسیر آموزشی آن‌ها جلوگیری کنم.

به عنوان یک گریمور باید خود را به آگاهانه دیدن مجهز کنید

مزینانی ادامه داد: اما قاعدتاً باید به وجه مثبت این آموزش‌ها در رسانه‌ها و پلتفرم‌های معتبر هم نگاه کرد؛ چراکه به عنوان یک گریمور اهمیت فراوانی دارد که شما خود را به آگاهانه دیدن، مجهز کنید. این انتخاب آگاهانه می‌تواند در مشاهده آموزش‌های تخصصی، فیلم، نقاشی، تئاتر و سایر هنرهای دیگر نیز خود را نشان دهد تا ذهن و چشم آماده و آگاه شود و در نهایت فرد، خودش بفهد می‌خواهد چه کاری انجاری دهد و یا چه مسیری را در پی گیرد.

میلاد مزینانی یکی از گریمورهای جوان اما برجسته سینمای ایران است. او گریمور و چهره‌پرداز پروژه‌های مهمی همچون فیلم‌های سینمایی «چهار راه استانبول»، «پیلوت»، «سونامی»، «پالتو شتری»، «جاندار»، «۲۳ نفر»، «ژن خوک»، «مطرب»، «ابلق»، «برادران لیلا» و سریال‌های «همگناه» و «قهوه ترک» بوده است.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan


برچسب‌ها: مزینان, مزینانی, شاهدان کویرمزینان, سینما
|